Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Συμβουλές για τις διακοπές

Συμβουλές για τις διακοπές




Το να σκάσει ένα λάστιχο έως να καεί μια λάμπα στο αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια των διακοπών είναι κάτι το πιθανό. Εμείς σας δίνουμε ορισμένες συμβουλές για το πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε εύκολα και γρήγορα τις συνηθέστερες βλάβες και άλλες απρόσμενες καταστάσεις.

                               

 Σχεδόν όλοι πριν φύγουμε για διακοπές έχουμε κανονίσει από πριν πού θα πάμε, πού θα  μείνουμε, πόσες μέρες θα κάτσουμε, πόσα λεφτά περίπου θα χαλάσουμε κ.ο.κ. Απαραίτητο όμως   είναι παράλληλα, προτού ξεκινήσουμε με το αυτοκίνητο, να έχουμε κάνει ένα γρήγορο έλεγχο και  να είμαστε προετοιμασμένοι για την περίπτωση που… κάτσει η στραβή στο δρόμο. Αυτά που μπορεί να μας συμβούν είναι πολλά, όπως ένα κλαταρισμένο ελαστικό, ένα ατύχημα, να κολλήσει το αυτοκίνητο σε μια παραλία, ή λόγω της ζέστης να "ανάψει" ο κινητήρας κ.ο.κ. Σε κάθε περίπτωση, ό,τι και να μας συμβεί θα πρέπει να διατηρούμε την ψυχραιμία μας και να μην πανικοβαλλόμαστε. Στις θέμα που ακολουθεί εστιάσαμε και δίνουμε λύσεις και συμβουλές για τα πιο πιθανά σενάρια εκπλήξεων με το αυτοκίνητο, τα οποία στην πλειοψηφία τους μπορείτε να τα αντιμετωπίσετε εύκολα, δίχως να έχετε γνώσεις μηχανικού.
Πριν κάνουμε οποιοδήποτε check πριν το ταξίδι, καλό θα είναι να επικοινωνήσουμε με τον επίσημο εισαγωγέα ή τον έμπορο, προκειμένου να μάθουμε αν προσφέρεται δωρεάν καλοκαιρινός έλεγχος.

Απαραίτητο ένα γρήγορο "check up" 

Πρώτα από όλα, πριν ξεκινήσουμε για τις διακοπές, θα πρέπει να κάνουμε έναν τυπικό έλεγχο στο αυτοκίνητο, ο οποίος δε θα μας πάρει πάνω από 5 λεπτά. Αυτός περιλαμβάνει τα εξής παρακάτω σημεία:
Ελέγχουμε τις πιέσεις των ελαστικών σύμφωνα με τις οδηγίες που αναγράφονται στη σχετική ετικέτα του κατασκευαστή, καθώς δεν είναι ίδιες όταν το αυτοκίνητο είναι άδειο και όταν φορτώνεται.
Πάντοτε κοιτάμε την κατάσταση της ρεζέρβας και την πίεση του αέρα, ενώ οπωσδήποτε δε θα παραλείψουμε το γρύλο και το σταυρό σε περίπτωση αλλαγής ελαστικού.
Βγάζουμε από την ειδική υποδοχή τη βέργα που δείχνει τη στάθμη του λαδιού, η οποία σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να βρίσκεται κάτω από το χαμηλότερο επιτρεπόμενο επίπεδο.
Κάνουμε έναν έλεγχο σε όλα τα δοχεία στο χώρο του κινητήρα (π.χ. φρένα και αντιψυκτικό), στα οποία η στάθμη των αντίστοιχων υγρών πρέπει να βρίσκεται στην ένδειξη "Max".
Καλό να είναι στο δοχείο του πλυστικού των υαλοκαθαριστήρων αντί για σκέτο νερό, να ρίξουμε ειδικό υγρό που είναι για τα έντομα, προκειμένου να καθαρίζει πιο εύκολα το παρμπρίζ.
Έχουμε πάντοτε μαζί μας τρίγωνο, φαρμακείο, πυροσβεστήρα και φωσφορίζον προειδοποιητικό γιλέκο, ενώ καλό θα είναι να φέρουμε και καλώδια ρεύματος αν μείνουμε από μπαταρία.

Τι θα κάνω εάν… 

Σκάσει ένα λάστιχο

· Η διαδικασία αλλαγής ενός ελαστικού είναι εύκολη, αρκεί να ακολουθήσουμε ορισμένες βασικές κινήσεις. Παράλληλα, πριν κάνουμε οτιδήποτε, θα πρέπει να διαβάσουμε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή για να δούμε πού είναι ο γρύλος, σε ποιο σημείο θα τον τοποθετήσουμε κ.ο.κ. ή τι θα κάνουμε σε περίπτωση που το αυτοκίνητο δεν έχει ρεζέρβα, αλλά κιτ επισκευής.
· Αφού έχουμε σταθμεύσει σε ασφαλές και επίπεδο σημείο, θα πρέπει πρώτα να βγάλουμε το γρύλο μαζί με το σταυρό, με τον οποίο θα ξεσφίξουμε λίγο τα μπουλόνια, πριν ακόμα σηκώσουμε το αυτοκίνητο.
· Κατόπιν βάζουμε πρώτη ταχύτητα και τοποθετούμε το γρύλο στο σημείο που προσβλέπει ο κατασκευαστής. Με τη μανιβέλα που υπάρχει μαζί με το γρύλο ξεκινάμε την ανύψωση του αυτοκινήτου.
· Μετά, αφού δούμε ότι ο τροχός δεν εφάπτεται με το έδαφος, ξεβιδώνουμε τα μπουλόνια και βγάζουμε το κλαταρισμένο λάστιχο. Ύστερα τοποθετούμε τη ρεζέρβα και αρχίζουμε και βιδώνουμε σταυρωτά τα μπουλόνια.
· Μόνο όταν βεβαιωθούμε ότι όλα τα μπουλόνια έχουν βιδώσει σωστά (όχι στραβά) και έχουν σφίξει, κατεβάζουμε το αυτοκίνητο. Η επόμενη κίνηση που θα πρέπει να κάνουμε αμέσως, είναι να επισκευάσουμε ή να αντικαταστήσουμε το σκασμένο ελαστικό.

Υπερθερμανθεί ο κινητήρας

Στην περίπτωση που η θερμοκρασία του κινητήρα έχει περάσει τα επιτρεπτά όρια, το βλέπουμε είτε από τον αντίστοιχο δείκτη, ο οποίος θα έχει πλησιάσει τα «κόκκινα» είτε από την ένδειξη που θα ανάψει στον πίνακα οργάνων, αν δεν περιλαμβάνεται δείκτης θερμοκρασίας. Το πρώτο πράγμα που θα κάνουμε, είναι να σταματήσουμε και να σβήσουμε τον κινητήρα και να τον αφήσουμε να κρυώσει. Οι πιο συνήθεις περιπτώσεις που προκάλεσαν αυτή τη βλάβη, είναι ή η απώλεια αντιψυκτικού υγρού ίσως από διαρροή, οπότε θα πρέπει να προσθέσουμε συμπλήρωμα ή -στη χειρότερη περίπτωση- να έχει καεί ο θερμοστάτης. Στη δεύτερη, το μόνο που θα κάνετε, είναι να καλέσετε οδική βοήθεια, καθώς εάν επιχειρήσετε να κινήσετε το αυτοκίνητο, θα κολλήσει ο κινητήρας.

Καεί μια λάμπα

Καλό είναι να έχετε μαζί σας μία τουλάχιστον λάμπα για τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα. Στο εμπρός φανάρι η αλλαγή του λαμπτήρα είναι πολύ εύκολη. Πρώτα αποσυνδέετε προσεκτικά το φις που συνδέεται με τη λάμπα, κατόπιν βγάζετε το μονωτικό ελαστικό πλαστικό κάλυμμα και μετά αφαιρείτε το λαμπτήρα. Όταν τοποθετήσετε τον καινούργιο, πιάστε τον από το πίσω μεταλλικό τμήμα και όχι από το γυαλί. Για τα πίσω φωτιστικά σώματα είτε θα χρειαστεί να αφαιρέσετε ολόκληρο το φανάρι, οπότε θα πρέπει να έχετε μαζί σας κατσαβίδι (ενδέχεται να περιλαμβάνεται στο σετ εργαλείων του αυτοκινήτου) είτε στην καλύτερη περίπτωση θα βγάλετε το κάλυμμα που υπάρχει στο χώρο αποσκευών.

Ανάψει η ένδειξη «check engine»

Αν ανάψει η εικονιζόμενη αυτή λυχνία, όταν το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει, μπορεί να υπάρχει κάποιο πρόβλημα, όπως πιο πιθανά είναι στο ηλεκτρικό σύστημα του μηχανικού συνόλου και στο σύστημα ελέγχου εκπομπών καυσαερίων. Αμέσως σταματήστε και σβήστε τον κινητήρα. Κατόπιν γυρίστε ξανά το κλειδί. Αν η λυχνία παραμείνει αναμμένη ή αναβοσβήνει συνεχόμενα, ανατρέξτε στο βιβλίο του αυτοκινήτου για να δείτε για πιθανά προβλήματα και λύσεις. Στην περίπτωση που η λυχνία δε σβήσει, επισκεφθείτε το πλησιέστερο συνεργείο, για να διαγνώσει πιθανή βλάβη ή δυσλειτουργία.

Εάν το αυτοκίνητο του ασφαλισμένου βρίσκεται σε κάποιο νησί και έχει ακινητοποιηθεί λόγω βλάβης, η εταιρεία οδικής βοήθειας οφείλει να το εξυπηρετήσει, όμως η δαπάνη του φέρυ μποτ βαρύνει τον ασφαλιζόμενο.

Ανάψει η ένδειξη του λαδιού

Σε ορισμένους κινητήρες θεωρείται φυσιολογικό να καίνε λάδι, κάτι που αναγράφεται στο βιβλίο του κατασκευαστή. Για παράδειγμα, υπάρχουν μοντέλα που χρειάζονται συμπλήρωμα λαδιού κάθε 1.000 χλμ. ή και λιγότερο, ενώ όταν οι μετακινήσεις περιορίζονται στην πόλη, το μηχανικό σύνολο ενδέχεται να «τσιμπάει» λάδια. Στην περίπτωση που κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού ανάψει η σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων, μην πανικοβληθείτε και εάν δεν έχετε μαζί σας λάδι, πηγαίνετε σε ένα πρατήριο υγρών καυσίμων και αγοράστε ένα μπουκάλι. Συμπληρώστε μέχρι να φτάσει στην ένδειξη «max» και ποτέ πάνω από αυτή. Αφού σταθμεύσετε, δείτε μετά από λίγη ώρα αν υπάρχουν «φρέσκες» κηλίδες λαδιού κάτω από την τάπα του κάρτερ, κάτι που σημαίνει διαρροή.

Παρουσιαστεί βραχυκύκλωμα

Η παρουσία αναθυμιάσεων και καπνών στην καμπίνα σημαίνει ταυτόχρονα ότι κατά πάσα πιθανότητα έχει προκληθεί βραχυκύκλωμα στις καλωδιώσεις που υπάρχουν πίσω από το ταμπλό ή στο χώρο του μηχανικού συνόλου. Μόλις αντιληφθείτε κάτι τέτοιο, αμέσως σταθμεύστε, σβήστε τον κινητήρα και αναζητήστε κατευθείαν τον πυροσβεστήρα. Ποτέ μη μείνετε μέσα στο αυτοκίνητο, καθώς ακόμα και αν δεν εκδηλωθεί πυρκαγιά, οι καπνοί είναι τοξικοί. Εάν έχουν σταματήσει να βγαίνουν αναθυμιάσεις, ανοίξτε το καπό και παρατηρήστε με προσοχή αν υπάρχουν «γυμνά» καλώδια που εφάπτονται. Στην περίπτωση που δεν αντιληφθείτε κάτι «ύποπτο», γυρίστε το κλειδί του κινητήρα και δείτε αν δημιουργούνται πάλι καπνοί. Στο ενδεχόμενο που προκαλούνται ξανά αναθυμιάσεις και καπνοί, μην κάνετε οποιαδήποτε ενέργεια, παρά μόνο καλέστε την οδική βοήθεια.

Το air condition χάσει την απόδοσή του

Αυτό μπορεί εύκολα να το αντιληφθεί κανείς, αφού το σύστημα κλιματισμού δε θα βγάζει πια κρύο αέρα, παρά μόνο δροσερό ή και ίδιας θερμοκρασίας με του περιβάλλοντος. Η πιο συνήθης αιτία που το air condition έχει χάσει την απόδοσή του, είναι η απώλεια φρέον. Για να μην έρθουμε αντιμέτωποι με κάτι τέτοιο κατά την περίοδο των διακοπών, θα πρέπει να έχουμε πραγματοποιήσει την περιοδική συντήρηση που απαιτείται στο εν λόγω σύστημα, κάθε 2 με 3 χρόνια, και με κόστος γύρω στα 50 ευρώ, η οποία δεν είναι άλλη από την πλήρωση με φρέον. Αν όμως τύχει αυτό, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να λειτουργούμε το air condition μόνο στην ανακύκλωση, για να μπορεί πιο εύκολα και γρήγορα το σύστημα να παράγει δροσερό αέρα.

Καεί κάποια ασφάλεια

Πολλές από τις ηλεκτρολογικές βλάβες μπορούν να προκληθούν από μια καμένη ασφάλεια. Αυτές βρίσκονται σε δύο θήκες, οι οποίες φέρουν την ένδειξη «fuse» και συνήθως η μία είναι τοποθετημένη στο χώρο του κινητήρα και η άλλη χαμηλά στο ταμπλό, από την πλευρά του οδηγού. Το να αλλάξετε μια ασφάλεια είναι κάτι το πολύ εύκολο, αρκεί να έχετε εφεδρικές μαζί σας, οι οποίες κοστίζουν από μόλις 50 λεπτά. Αν δεν έχετε, σταματήστε σε ένα βενζινάδικο και προμηθευθείτε. Σε μια καμένη ασφάλεια, έχει κοπεί η αντίσταση που συνδέει τα δύο μεταλλικά «δοντάκια». Προσέξτε η καινούργια που θα τοποθετήσετε, να έχει το ίδιο χρώμα και αριθμό (ampere) με την καμένη. Παράλληλα, στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου ή στην ασφαλιοθήκη υπάρχει σχεδιάγραμμα, για να σας κατατοπίσει για το ποια ασφάλεια αφορά στην αντίστοιχη λειτουργία.

Κολλήσει το αυτοκίνητο

Το ενδεχόμενο να βουλιάζει ένα αυτοκίνητο στην άμμο δεν είναι κάτι το απίθανο, στην προσπάθεια του οδηγού να πάει πιο κοντά προς τη θάλασσα. Κάτι που μπορεί να συμβεί και σε ένα 4x4, αν δεν δούμε πρώτα τη σαθρότητα του εδάφους ή αν υπερεκτιμήσουμε τις δυνατότητες του οχήματος. Γι αυτό καλό θα είναι, για να μη μας συμβεί εκεί που θα παρκάρουμε, να προσέξουμε οι κινητήριοι τροχοί να πατάνε σε σταθερό έδαφος. Στην περίπτωση όμως που έχει γίνει το κακό, για να ξεκολλήσουμε, θα αναζητήσουμε βοήθεια, για να βγάλουμε το αυτοκίνητο με ιμάντες, τους οποίους τοποθετούμε στα ειδικά σημεία του αμαξώματος. Αν -στη χειρότερη περίπτωση- δεν υπάρχει κάποιος άλλος τριγύρω, ρίξτε μπροστά ή πίσω από τους κινητήριους πάντα τροχούς (ανάλογα τη φορά που θα ακολουθήσετε) κλαδιά, μεγάλες πέτρες ή οτιδήποτε άλλο, όπου μπορούν να βρουν πρόσφυση οι ρόδες.

Εμπλακώ σε ατύχημα

Πρώτα από όλα δεν πρέπει να λείπει από το αυτοκίνητο το ασφαλιστήριο συμβόλαιο και το έντυπο με τους γενικούς όρους, όπου αναγράφονται όλες οι καλύψεις, τα δικαιώματα κ.ο.κ. Εάν συμβεί το αναπόφευκτο, καλούμε πρώτα την Τροχαία και τις πρώτες βοήθειες, αν έχει κάποιος τραυματιστεί. Μετά επικοινωνούμε με την ασφαλιστική εταιρεία, προκειμένου να καταφθάσει στο ατύχημα ο πλησιέστερος συνεργάτης, για να καταγράψει το συμβάν.
Ιατρικές καλύψεις
Στο ενδεχόμενο να εισαχθεί ο ασφαλιζόμενος σε αναγνωρισμένο νοσηλευτικό ίδρυμα για περίθαλψη, η ασφαλιστική εταιρεία του καταβάλλει από την πρώτη ημέρα της εισαγωγής ένα ημερήσιο νοσοκομειακό επίδομα.
Οδική βοήθεια
Αν μαζί με την ασφάλιση του αυτοκινήτου έχετε συμπεριλάβει και οδική βοήθεια, αυτή οφείλει να αποκαταστήσει επιτόπου την πιθανή βλάβη, διαφορετικά θα το ρυμουλκήσει και θα το μεταφέρει στο πλησιέστερο συνεργείο. Παράλληλα η εταιρεία αναλαμβάνει τα έξοδα επιστροφής των επιβατών στην κατοικία τους, κατόπιν βλάβης του οχήματος που δε δύναται να διορθωθεί εντός της ίδιας μέρας από την ακινητοποίησή του στην Ελλάδα ή εντός τριών εργάσιμων ημερών στο εξωτερικό.

Μείνω από μπαταρία

Βασική προϋπόθεση είναι να έχετε μαζί σας τα σχετικά καλώδια και η βοηθητική μπαταρία να έχει τα ίδια Volt. Τα στάδια εκκίνησης έκτακτης ανάγκης είναι τα εξής:
• 1) Τοποθετήστε κοντά τα δύο αυτοκίνητα για να φτάνουν τα καλώδια και συνδέστε το θετικό πόλο (+) μεταξύ των δύο μπαταριών (πρώτα της αφόρτιστης).
• 2) Συνδέστε τον αρνητικό πόλο (-) της βοηθητικής μπαταρίας με το σημείο γείωσης του κινητήρα του αυτοκινήτου που έχει μείνει.
• 3) Βάλτε μπροστά τον κινητήρα του αυτοκινήτου με τη βοηθητική μπαταρία και αφήστε τον να λειτουργήσει λίγο και στη συνέχεια βάλτε σε λειτουργία το μοτέρ του άλλου οχήματος.
• 4) Όταν πάρει μπρος και ο άλλος κινητήρας, αποσυνδέστε προσεκτικά τα καλώδια και μη φέρετε σε επαφή μεταξύ τους τα "κροκοδειλάκια", γιατί θα προκληθεί σπινθήρας.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Free Samples By Mail